Indrukwekkend Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Erik&Mireille - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Erik&Mireille - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Cambodja

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik&Mireille

14 Januari 2018 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een paar relaxte dagen in Bangkok zijn we per bus doorgereisd naar Cambodja. De busreis en grensovergang zijn prima verlopen ondanks de slechte reputatie die deze heeft.

Onze eerste bestemming was Siem Reap. Ook de eerste ervaring met een hostel (The Mekong Hostel). Wel lekker met een zwembad, best luxe dus. Thuis hebben we dat niet :-). Prima hostel op een perfecte locatie. Alles op loopafstand en elke dag een alcoholische aanbieding (vooral de mojito viel in de smaak!)

Dichtbij deze stad zijn de bekende Angkor tempels. De eerste dag hebben wij de enorme tempelstad verkend met de tuktuk. Omdat wij Angkor Wat graag wilde zien met zonsopgang betekende dit wel dat de wekker om 4.15 ging! Het was zeker de moeite waard want we hadden een mooie plek, tot ongenoegen van de vele kleine mede toeristen ;-)

De tweede dag zijn we op de fiets de overige tempels gaan bekijken. Ondanks de warmte, ruim 30 graden, was het heerlijk om dit per fiets te doen. Een beetje beweging kan geen kwaad!
Bij terugkomst snel even afkoelen in het zwembad, beetje bijslapen en daarna klaarmaken voor de volgende happening: ballonvaart met sunset. Wat een leuke en unieke ervaring!! 'S Avonds lekker bijgekomen in de locale barstreet. Een en al levendigheid daar.

Ons avontuur vervolgen we uiteindelijk per bus. Aangezien we op budget leven hadden we het goedkoopste ticket gekocht. Dit hebben we geweten. Met recht kunnen we spreken van een avontuur. Pick-up time was 9:30uur, na wachten en wat omwegen reden we om 12:00 uur weg. Even omschakelen dus met wat we gewend zijn :-). Lekker tussen de locals met 1 stop onderweg. Geen restaurant maar een soort grote schuur. Aankomst Phnom Phen rond half 6 in een achteraf steegje!

Met de tuk tuk naar ons hostel Velkommen wat ook weer een prima locatie was. In een levendige wijk met veel eettentjes, een soort red light district voor de vele oudere Europese mannen en aan de boulevard van de Mekong rivier. Hostel zelf was ook wel ok, alleen wel veel straatgeluid helaas.

De volgende dag vroeg eruit aangezien dit een prima stad is voor wat sport. Geen overbodige luxe. Om 8 uur met een graad of 25 is het toch even wat anders dan de laatste meters in Nederland. Van de opgebouwde afstand is niet veel overgebleven maar ja, beter iets dan niets.

Na een ontbijt, regelen van een tuktuk en een douche, zijn we vertrokken naar 2 historische locaties. Het rondlopen met uitleg van de audiobegeleiding op de killing fields heeft een meer dan indrukwekkende ervaring achter gelaten. Tussen 1975 en 1979 zijn 3 miljoen van de 8 miljoen Cambodjanen vermoord (of afgeslacht). Iedereen die daar rond loopt is er stil van! Als vervolg hierop zijn we naar het genocide museum (S21) gereden. Dit laat nog meer afschuwelijke beelden zien. Locatie, verhalen en foto's laten zien hoe verschrikkelijk het daar is geweest. Van de duizenden mensen die daar hebben gezetten hebben het er slechts 7 overleefd.

Na een heftige dag hebben we een soort van rustdag ingelast. Het is tenslotte vakantie haha. De dag wederom goed begonnen met een hardloopsessie. Langzaam opbouwen dus een iets langere afstand. Aansluitend nog een uurtje gewandeld alvorens er een ontbijtje inging onder aangename temperaturen. Rest van de dag het Vietnam reisplan uitgewerkt. Dit geeft nog wel wat dilemma's met oa welke plaatsen, hoe te reizen, hoelang Vietnam etc. Komt ook doordat het weer niet in heel Vietnam perfect is. En wat doen we daarna? Ook het weer op de Filipijnen is nog niet geweldig....Eventuele tips zijn altijd welkom.

Het was er een mooi dagje voor met als afsluiting nog een gratis rondje door het paleis (we blijven Hollanders) en een rondje door het meer zuidelijke moderne (expats) Phnom Phen, totaal anders met alle pracht en praal maar wel een heerlijke sfeer/ambiance. Iedereen sport, speelt, danst op de pleinen die omringd worden door bomen vol met (kerst)verlichting.

Conclusie over Cambodja; het land is erg vlak, aardige mensen, groot verschil tussen arm en rijk, historisch, levendig en goed voor het budget. Voorlopig zien jullie ons dus nog niet terug :-).

Terwijl we dit schrijven zitten we in bus naar HCMCVietnam, volgende update wordt dus Vietnam.

YOLO

E&M (we zijn elkaar nog niet zat haha)

Ps. Stand yahtzee 8-8, er kan gegokt worden op de einduitslag